Wil je voorbereid naar de les komen? Neem dan zeker deze dinsdagtip door! In dit bericht lees je meer over enkele basistechnieken die verweven zitten doorheen de trainingen. Deze week gaan we dieper in op één van de principes van Krav Maga: “Een vermeden gevecht, is een gewonnen gevecht”

Stap 1: Ken de verschillende stadia van een gevecht

Als je je op elk stadium van een confrontatie voorbereidt, kun je een fysiek gevecht wellicht voorkomen. Het voorkomen van een echt gevecht zou je belangrijkste doel moeten zijn, dus je moet de situatie beter kunnen inschatten dan je tegenstander. De stadia van een gevecht zijn:

De opwinding:

Dit is de eerste ruzie voordat het gevecht losbarst. Het kan relatief onschuldig beginnen, maar snel en onverwacht uit de hand lopen.

Verbale bedreigingen:

Als tijdens de ruzie wordt gedreigd met fysiek geweld. “Ik ga je ____.”

Duwen of porren:

Pogingen om je uit te dagen tot een echt gevecht beginnen meestal niet met stompen of schoppen, maar met intimiderende duwtjes met het hoofd dicht bij het jouwe. Op dit moment kun je nog omdraaien en weglopen om het gevecht te voorkomen.

Het echte gevecht:

Je bent gestopt met ruziemaken en deelt nu echt klappen uit.

IMG_0118

Stap 2: Doe al het mogelijke om het met woorden op te lossen zodat je de confrontatie uit de weg gaat.

Elke volgende stap is een mogelijkheid om de ruzie te beëindigen. Het ene leidt onvermijdelijk tot het andere behalve als een van jullie terugkrabbelt. Krabbel terug, fysieke confrontatie zou je laatste redmiddel moeten zijn. Als je midden in een ruzie zit, kalmeer het dan door je stem te temperen.

Haantjesgedrag in een bar kan om de stomste dingen escaleren, maar als je bereid bent om een knuffel uit te delen en bij wijze van verontschuldiging een drankje aan te bieden kun je de boel snel sussen. Als jij kalm blijft, zullen zij ook kalmeren.

Als je door een belager wordt aangevallen, zorg dan dat je ergens heengaat waar anderen je kunnen zien en helpen. Je zult minder snel verwond raken als je op een drukke straat bent waar veel mensen voorbij komen. De confrontatie zal minder snel escaleren als je onder de mensen bent.

IMG_0119

Stap 3: Zorg dat je niet alleen loopt.

Als je ’s avonds ver moet lopen van de bus of trein, vraag dan of een vriend(in) met je meeloopt. In een groep ben je veiliger in dit soort situaties. Als je toch alleen moet lopen, haak dan aan bij een ander groepje en blijf daar dichtbij. Je hoeft ze niet te kennen om van de veiligheid van een groep te kunnen profiteren.

IMG_0108

Stap 4: Verdedig jezelf.

Overweeg om lessen in zelfverdediging te nemen. Dit is vooral nuttig als je vaak alleen in het donker over straat moet op plekken waar je je niet veilig voelt.

Allerlei nuttige tips

  • Blijf rustig. Raak niet in paniek als iemand vijandig doet. Daardoor denkt je belager dat je zwakker bent.
  • Als dit soort situaties bij jou thuis voorkomt, vraag je dan af waarom je in deze situatie zou blijven. Wettelijk gezien is elk ongewenst contact mishandeling. Het maakt niet uit of hij/zij je “alleen maar” een duw gaf, het blijft mishandeling, het kan gevaarlijk zijn en je mag jezelf hiertegen verdedigen.
  • Als iemand jou aanvalt zit jij goed en de ander fout. Waarschijnlijk wil hij/zij je geld of je lichaam, terwijl jij jezelf alleen maar veilig wilt stellen. Je hebt het recht je te verdedigen.
  • Onthou wel dat zelfverdediging bedoeld is om te kunnen ontsnappen! Als je een ander verwond of erger, en later blijkt dat je de mogelijkheid had om te ontsnappen is het geen zelfverdediging meer. Je bent zelf verantwoordelijk om “gepaste” actie te ondernemen. Je mag een belager dus niet zomaar mishandelen of vermoorden.
  • Weet dat degene die je aanvalt dat waarschijnlijk vaker heeft gedaan.
  • Vermijd de confrontatie. Als dat niet lukt, probeer de situatie dan zo snel en veilig mogelijk te verlaten.
  • Zoek altijd naar kwetsbare plekken.

Bron: wikihow

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *