Wil je voorbereid naar de les komen? Neem dan zeker deze dinsdagtip door! In dit bericht lees je meer over enkele basistechnieken die verweven zitten doorheen de trainingen. Deze week gaan we dieper in hoe je jezelf kan verdedigen tijdens een straatgevecht. 

Het doel van dit artikel is je te helpen om een straatgevecht of confrontatie te beslissen in je voordeel (dus, zorgen dat je er zonder al te veel kleerscheuren vanaf komt), met behulp van eenvoudige, doordachte acties die je helpen om te overleven en te kunnen ontsnappen. Maar onthoud goed, jezelf verdedigen door te vechten is je allerlaatste redmiddel, als alle meer vreedzame, diplomatieke oplossingen hebben gefaald.

Stap 1: wees je bewust van je omgeving

Behalve dat je diverse objecten kunt gebruiken als wapens en obstakels, is het ook belangrijk om te weten welke vluchtwegen er zijn – zeker wanneer je in de minderheid bent. Maak gebruik van al je zintuigen. Kijk niet alleen maar om je heen– gebruik ook schaduwen en reflecties in je voordeel.

IMG_0125

Stap 2: neem het zekere voor het onzekere door het volgende aan te nemen

Je tegenstander is een betere vechter dan jij en heeft hulp. Ze hebben een stomp of scherp wapen, zoals een boksbeugel (overigens verboden bij je te dragen) of een mes; en jij gaat klappen krijgen. Zorg dat je er klaar voor bent om die te incasseren.

IMG_0126

Stap 3: weglopen van een gevecht

Hoewel dit misschien voor de hand ligt, is de beste manier om een straatgevecht te “winnen”, door helemaal niet te vechten. In de meeste gevallen zal er op een of andere manier een waarschuwing volgen, voor er daadwerkelijk fysieke agressie optreedt. Als je een dispuut kunt oplossen zonder te vechten, doe dit dan. Laat je ego je veiligheid niet in de weg staan. Maak je ruzie met iemand en dit dreigt te escaleren, blijf dan kalm en neem een stevige, maar verontschuldigende houding aan. Wees neutraal en ga de confrontatie niet aan. Bijvoorbeeld, als een jongen je ervan beschuldigd dat je naar z’n vriendin kijkt, dan kun je je gewoon verontschuldigen en zeggen dat ze op iemand lijkt die je kent. Hij heeft nu twee opties:

  • Je verontschuldigingen accepteren en misschien zelf z’n verontschuldiging aanbieden. Als dit gebeurt, dan is alles in orde. Is het zo moeilijk om sorry te zeggen (zelfs als je het niet meent) tegen een onbeschofte kerel, om een fysieke confrontatie uit de weg te gaan? Als het lijkt alsof de situatie opgelost is, onthoud dan goed dat je nooit met je rug naar je agressor gaat staan. Het is beter om 2-3 stappen achterwaarts te nemen en je dan pas om te draaien. Wees altijd voorbereid op een suckerpunch.
  • Doorgaan met het agressieve gedrag. Als hij doorgaat met bedreigen, herhaal de verontschuldiging dan. Zorg dat je er oprecht uitziet, maar niet als een zwakkeling! Als hij verder gaat met dreigen en dichterbij komt, zeg dan dat je geen problemen wilt. Gebruik ferme taal. Gebruik termen als “ga achteruit” of “wegwezen”. Ga luider spreken als hij dichterbij komt.

IMG_0127

Stap 4: houd afstand en kom alleen dichterbij om een klap uit te kunnen delen

De aanvaller moet dichterbij komen om je te kunnen slaan. Door net buiten bereik te blijven kan hij je niet raken.Houd je verdediging omhoog. Zelfs al is het maar in een afwerende houding, je zorgt ervoor dat er iets tussen jou en de tegenstander staat.
Als alternatief kun je juist dichtbij je tegenstander gaan staan. Je kracht reikt niet verder dan de lengte van je arm en de meeste mensen vinden het onprettig en onverwacht dat iemand in hun persoonlijke ruimte komt, zeker als ze die persoon willen aanvallen. Een ander voordeel is dat je het gevaar van een onverwachte vuistslag vermindert. Door vlakbij je tegenstander te gaan staan kun je een eventuele aanval makkelijker blokkeren.

IMG_0128

Stap 5: blijf zo ontspannen mogelijk en adem diep in

Hoe meer ontspannen je bent, des te harder kun je slaan, en des te minder vatbaar ben je voor een eventuele verwonding.

IMG_0129

Stap 6: probeer mee te bewegen met je tegenstander

Proberen om een opening te vinden in de verdediging van je tegenstander. Sparren zorgt er alleen maar voor dat je zelf verwondingen oploopt. Stel je open voor de beweging van je tegenstander en er presenteert zich vanzelf een opening.

IMG_0130

Stap 7: weet wanneer en hoe je kunt wegrennen

Als je tegenstander te sterk voor je is, er zijn er te veel, of je wil gewoon niet vechten, ren dan bij de eerste gelegenheid die zich voordoet naar omstanders of goed verlichte plekken waar andere mensen zijn. Als je wilt ontsnappen in het midden van een confrontatie, probeer dan je tegenstander zoveel mogelijk te hinderen:

Blokkeer hun pad met obstakels. Als je een vuilnisbak, auto, bus of andere barrière tussen jou en je aanvaller(s) kunt krijgen, dan is dat alleen maar gunstig.
Ren door nauwe doorgangen, zoals tussen twee auto’s op een parkeerplaats, of ren een smalle trap op en gebruik dat als een strategisch punt (zorg wel dat je een uitweg hebt), of ren (en vecht) in een smal portaal. Op die manier voorkom je dat ze je kunnen insluiten.

Als je verwacht dat je ze niet kunt ontlopen, probeer het dan ook niet. Als ze je dan achterhalen is het nog waarschijnlijker (zeker met meerdere aanvallers), dat je een gevecht verliest, gewoon omdat je te weinig energie over hebt. De aanvallers die met je mee zijn gerend zijn dan misschien wel net zo moe als jij, maar de achterblijvers die er achteraan komen sjokken zijn nog helemaal fris.

IMG_0132

Stap 8: verdedig jezelf

Reageer op een aanval door te mikken op een onverdedigde en kwetsbare plek op het lichaam van de tegenstander, zonder je eigen verdediging te laten zakken. Gebruik “proportioneel geweld”(zie onderstaande waarschuwingen).

Schade toebrengen aan “zachte delen” (gezicht, slapen, nieren, solar plexus, etc.) kan je tegenstander onschadelijk maken. Krabben, bijten, klauwen, spugen, aan het haar trekken en het aanvallen van de ogen kun je ook gebruiken. Je verdedigt jezelf tegen een gewelddadige agressor, niet in een boksring met allerlei regels. Gebruik wat je kunt om je eigen veiligheid te verzekeren. Mik op de ogen met je vingers en als er een hele bende om je heen staat, gebruik dan je hand, met de vingers strak bij elkaar, om naar de voorkant van de keel te slaan. Gespreide vingers zijn zwakke vingers!

Een slag op de neus zorgt ervoor dat iemands zicht wordt vertroebeld en veroorzaakt veel pijn, en het kan je tegenstander net lang genoeg verdwaasd achterlaten om er snel vandoor te kunnen gaan.

Overweeg eventueel lage trappen als je binnen handbereik bent. Lage trappen richt je op de schenen, enkels, de binnenkant of achterkant van de kuiten, dijen of knieën. (Als hun benen gestrekt zijn). Probeer geen stoere hoge karatetrappen, want dan pakken ze gewoon je been vast en brengen je uit balans.

Aanvallen van achteren zijn moeilijk om aan te zien komen en te ontwijken, en in een straatgevecht is het niet laf om iemand van achteren aan te vallen om te kunnen overleven (waarbij we er steeds vanuit gaan dat je niet zelf de agressor bent). Houd je rug in de gaten en val die van je tegenstander(s) aan.

Geef je tegenstander een kopstoot, snel en hard. Stoot met de bovenkant van je voorhoofd tegen zijn neus en gezicht. De ‘’Glasgow Kiss’’ heeft veel ervaren vechters verslagen omdat ze er niet op rekenden.

IMG_0133

Stap 9: maak veel lawaai

Wees niet bang om hulp te schreeuwen, of roep luid “BRAND!”(mensen reageren sneller als ze denken dat ergens brand is uitgebroken omdat ze willen kijken; schreeuw je iets anders, dan willen ze waarschijnlijk er niets mee te maken hebben). Hiermee trek je, voor je aanvallers, ongewenste aandacht waar ze niet blij mee zijn. Door hard te schreeuwen lukt het misschien ook om ze af te leiden, waardoor ze in paniek kunnen raken en minder oplettende vechters worden.

IMG_0134

Stap 10: ontsnap zodra je tegenstander(s) voldoende zijn uitgeschakeld, of afgeleid

Bel 112 of probeer andere hulpverleners te bereiken, zo snel als je kunt. Laat ze weten waar je bent, waar je bent aangevallen en beschrijf je aanvallers.

IMG_0135

Stap 11: wacht niet tot er hulp komt

Wacht niet op de politie maar zoek de menigte op. Je hebt getuigen nodig.

Extra tips

Als je het tegen meer dan één tegenstander moet opnemen, val dan eerst diegene aan die het dichtst bij je staat. Kun je een aantal op de grond krijgen, ren dan weg.

IMG_0134

Soms kan het uitschakelen van één van de aanvallers andere agressievelingen afschrikken. Tel hoeveel aanvallers er zijn en onthoud dit. Hierdoor kun je een verrassingsaanval voorkomen, als ze zijn opgesplitst.

Het leren van Krav Maga kan je voorbereiden op het winnen van een straatgevecht. Je leert om de slaan, hand-to-hand combat en grondgevechten, zodat je effectief kunt vechten of je nu staat of ligt. Maar onthoud wel dat, ook al heb je al jaren getraind, je echt nog steeds niet veilig hoeft te zijn op straat. Er maar vanuit gaan dat je zwarte band voldoende is tegen een agressieve straatvechter is erg riskant.

Als iemand in een groep beter getraind is om met een explosieve situatie om te gaan, laat het dan aan die persoon over. Probeer niet tussenbeide te komen, want je riskeert dat je het alleen maar erger maakt.

Waarschuwingen

IMG_0136

Probeer iets in de buurt als wapen te gebruiken. Volgens de regels van de zelfverdediging is het in een levensbedreigende situatie je recht om te doen wat je kunt om je eigen veiligheid te verzekeren. Probeer je tegenstander zo te intimideren, dat hij z’n aanval staakt.

“Proportioneel geweld” is het belangrijkste dat je zal moeten onthouden bij zelfverdediging; volgens de wet mag je jezelf verdedigen, niet meer dan dat. Doe wat nodig is om jezelf te beschermen en weg te kunnen lopen of rennen. Iemand schoppen terwijl die op de grond ligt wordt beschouwd als geweldpleging, zelfs als je probeert jezelf te verdedigen.

Vecht nooit met drank op, of als je drugs hebt gebruikt, behalve als je probeert jezelf te verdedigen en je ongewapend bent.
Pas op als je een klap uitdeelt. Je kunt je vingers breken mocht je tegen het voorhoofd, de neus of tanden van iemand aankomen.

Ga niet lopen opscheppen over je overwinning. Je bully zou erachter kunnen komen, en op zoek gaan naar wraak. Een vechtpartij kan resulteren in verwondingen of een fatale afloop als gevolg hebben. Word jij beschouwd als de aanstichter of heb je niet de mogelijkheid gegrepen om weg te lopen indien dat wel had gekund, dan beland je achter de tralies. Denk dus goed na voor je een klap uitdeelt, hoe rechtvaardig je dat zelf ook mag vinden.

Bron: wikihow

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *